In de Belgische cultuur en breder in heel Europa is fooi geven een manier om het personeel te bedanken voor de kwaliteit van hun diensten. Echter is deze notie van klanttevredenheid niet universeel. In sommige landen heeft fooi geven een negatieve bijklank.
Inderdaad, zelfs binnen Europa bestaan er bepaalde verschillen. Ten eerste, weet dat de gemiddelde fooi doorgaans rond de 10% ligt. Echter heeft elk land zijn eigen bijzonderheden. In Italië kan de fooi al bij de rekening zijn inbegrepen, terwijl het in Polen beter is om deze rechtstreeks aan de ober te geven. In Spanje is het gebruikelijk om het bedrag af te ronden naar de eerstvolgende euro.
In de Verenigde Staten is fooi geven essentieel, omdat veel werknemers hiervan afhankelijk zijn om hun inkomen aan te vullen. Het is gebruikelijk om een fooi van 20% van de rekening te geven. Deze norm geldt ook voor Canada, Mexico en Cuba, met gemiddelden variërend tussen de 10 en 20%.
In sommige Aziatische landen, zoals China en Japan, kan het geven van fooi als ongepast worden beschouwd. De kwaliteit van de dienstverlening is vaak inbegrepen in de prijs en fooi geven kan het tegenovergestelde suggereren. In Korea kan het zelfs worden opgevat als een poging om hiërarchie vast te stellen.
Onderzoek voordat je naar het buitenland reist de lokale gebruiken met betrekking tot fooi geven. Dit voorkomt misverstanden en stelt je in staat om je waardering op de meest respectvolle manier mogelijk te tonen.