Enkele uren voor je vertrekt op reis of op citytrip krijg je het bericht dat je vlucht geannuleerd is. Hoe kan je dan reageren?
De luchtvaartmaatschappij moet je vooreerst laten kiezen tussen een vlucht naar je eindbestemming met een alternatieve vlucht of de terugbetaling van je ticket op voorwaarde dat je afziet van je reis. Kies je voor een alternatieve vlucht, dan moet de maatschappij je maaltijden en verfrissingen aanbieden, net als twee gratis telefoongesprekken (of telex-, fax- of e-mailberichten). Als dit nodig blijkt moet ze je ook hotelaccommodatie aanbieden en de kosten voor het vervoer tussen de luchthaven en de plaats van de accommodatie te haren laste nemen.
Bovenop kan je ook nog aanspraak maken op een schadevergoeding. Dat geldt niet als de annulering je minstens twee weken voor de geplande vertrektijd wordt meegedeeld. Je hebt evenmin recht op een schadevergoeding als je bij een lichte vertraging, een plaats wordt aangeboden op een andere vlucht naar je bestemming die qua vertrek- en aankomsttijd nauw overeenstemt met de oorspronkelijke vlucht.
De vergoeding bedraagt (afhankelijk van de vluchtafstand) tussen de 250 en 600 euro. Dit bedrag kan verlaagd worden met 50 % als je binnen een bepaalde termijn na het geplande vertrek kan meevliegen met een andere vlucht.
De schadevergoeding is niet verschuldigd is als de luchtvaartmaatschappij kan aantonen dat de annulering het gevolg is van buitengewone omstandigheden die niet konden worden voorkomen. Hierbij is het dan niet van belang wanneer je als passagier precies in kennis wordt gesteld van de annulering.