

Om het recordaantal reizigers op te vangen – met een stijging van 24 miljoen in 2024 naar een verwachte 32 miljoen tegen 2032 – gooit Zaventem het roer om. De Belgische luchthaven investeert maar liefst 500 miljoen euro om de nakende overbelasting de baas te blijven. Op de planning: een grondige herwerking van de aankomst- en vertrekhallen, met een frisse look die inzet op veel licht en een natuurlijke architectuur.
“De huidige terminal is ontworpen voor 28 tot 30 miljoen passagiers per jaar”, zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport. Met andere woorden: tijd om op te schalen.
De ambities stoppen niet bij de terminals. Zaventem wil uitgroeien tot een toonbeeld van duurzame mobiliteit. Bussen, treinen, taxi’s, trams: alles komt samen op één centraal punt. Er komt een nieuwe toegang tot het station, en de toekomstige tramlijn tussen de luchthaven en Brussel krijgt een volledig nieuwe groene boulevard.
Mobiliteitsminister Jean-Luc Crucke is enthousiast: “We moeten evolueren naar slimme knooppunten die comfort, verbondenheid en klimaatambitie combineren.”
Als kers op de taart komt er een nieuw viersterrenhotel met 300 kamers, als aanvulling op het vaak volgeboekte Sheraton. Ook kantoren worden voorzien, en de ‘drop-off zone’ krijgt een complete make-over met veel aandacht voor groen. Brussels Airport zet duidelijk in op comfort én een duurzamer imago – zowel voor de reiziger als voor de planeet.
Start van de werken: eind 2026. De voltooiing van het project is voorzien in 2032.