Zal ChatGPT de manier waarop we reizen veranderen?

Julie Docsterd,
28-02-2023
Zal chatbot ChatGPT, dat gebruik maakt van artificial intelligence, de manier waarop de reizen in de komende jaren revolutioneren?
© Christin Hume

ChatGPT komt al enkele weken in het nieuws. De chatbot, gebaseerd op artificial intelligence om te functioneren, kan een gesprek houden met eender welke gesprekspartner. Een revolutionaire technologie die heel wat sectoren door elkaar kan schudden, ook de reissector.

Een robot die praat!

Concreet beschikt ChatGPT over een voorspellende intelligentiemotor die hem helpt te verstaan wat een persoon vraagt. Hij gaat daarna in zijn kennisdatabase op zoek naar het meest correcte antwoord om een geschikt antwoord te formuleren in goed geformuleerde zinnen, zoals een mens zou doen.

In vergelijking met een gewone zoekrobot geeft ChatGPT onmiddellijk een antwoord en geen links naar antwoorden, zoals Google en Bing doen. Ter illustratie: als je op zoek gaat naar een bestemming in Europa waar je culturele sites kan bewonderen, naar het strand kan gaan en kan genieten van een verfijnde gastronomie, moet je vier zoekopdrachten uitvoeren in een traditionele zoekrobot. Die zal je dan een reeks links voorstellen die je kan raadplegen. Je moet dan zelf de verzamelde informatie samenbrengen om de beste bestemming te vinden.

ChatGPT, daarentegen, gaat het werk zowat zelf uitvoeren en geeft je onmiddellijk een lijst van bestemmingen die aan je zoekcriteria voldoen. Deze nieuwe technologie gaat dus proberen te begrijpen wat je uiteindelijke doel is om je antwoorden te geven.

© Emiliano Vittoriosi

Het einde van reisbureaus?

Met zo’n slagkracht zou ChatGPT gemakkelijk je reisagent kunnen vervangen door bestemmingen voor te stellen die het beste voldoen aan je wensen. Gelinkt aan een zoekmotor voor reizen zou de technologie van ChatGPT zelf nog exactere antwoorden kunnen geven en zelfs hotels, restaurants en plekken om te bezoeken kunnen aanraden. Momenteel is de betrouwbaarheid van de informatie die door ChatGPT gegeven wordt nog wat twijfelachtig, wat de conversatierobot nog niet erg bruikbaar maakt voor de organisatie van een reis.

Zo kunnen online reisbureaus nog een stuk betrouwbaarder worden, doordat ze nu over een heel aanbod aan adviezen beschikken. Ze kunnen zo ook bijkomende verkopen genereren, zonder dat de klant verschillende reserveringen op gespecialiseerde websites moet doen. Dankzij ChatGPT zullen online reisbureaus alles op een plek kunnen centraliseren.

In dat opzicht zijn de directe verkoopkanalen de grote verliezers. Denk maar aan luchtvaartmaatschappijen, hotels en restaurants. Het is duidelijk dat heel wat reizigers zullen zwichten voor het gemak van een enkele website waar alles gegroepeerd is.

Wij kunnen alleen maar onderstrepen dat het belangrijk is om de aanbiedingen goed te vergelijken, ook al is dat opzoekwerk soms wat saai.