Nachttreinen zijn nog niet dood, integendeel! Om het gebruik van het spoor over relatief korte afstanden te bevorderen tegenover de luchtvaart, heeft de federale overheid besloten om de heffing voor het gebruik van de spoorweginfrastructuur en de kosten van tractie-energie voor nachttreinexploitanten op zich te nemen.
“Het succes van de Nightjet, de nachttrein tussen Brussel en Wenen, toont het potentieel aan van deze manier van reizen tussen de Europese hoofdsteden. Dit is een van de redenen waarom ik deze wet heb voorgesteld, die een Europese primeur is. Op die manier wil de federale regering dat België een leidende rol speelt in de Europese wens om meer en snellere internationale spoorverbindingen tussen de grote steden van Europa te ontwikkelen, met de bijzondere ambitie om van Brussel een echt internationaal spoorwegknooppunt te maken“, aldus minister van Mobiliteit Georges Gilkinet.
In zijn ogen “ontwikkelt het internationale aanbod zich voorlopig nog te langzaam. Het was daarom van essentieel belang om deze concrete steun te bieden aan alle huidige en toekomstige Europese exploitanten, om hen aan te moedigen het nachttreinaanbod te ontwikkelen en een solide alternatief voor luchtvervoer te bieden. »
Volgens de minister is er al interesse getoond om Zweden (Malmö) of Tsjechië (Praag) met Brussel te verbinden. Andere exploitanten overwegen nachttreinen naar het zuiden in de zomer of naar de bergen in de winter. “Ik wil hen het signaal geven dat ze welkom zijn in België “, zegt de groene minister enthousiast.