Waarom wil de luchthaven van Amsterdam het aantal vluchten verminderen tot eind maart 2023?

Julie Docsterd,
18-10-2022
De luchthaven van Amsterdam is een van de grootste centra voor luchttransport in Europa. Toch ondervindt Schiphol grote moeilijkheden...
© Ben Koorengevel

“Na beraad met de luchtvaartmaatschappijen, zal Schiphol de komende maanden een maximum aantal reizigers de luchthaven laten verlaten. De luchtvaatmaatschappijen hebben een planning op langere termijn nodig”, verklaarde de luchthaven in een persbericht; De luchthaven “voorziet deze situatie tot eind maart. Tegen het einde van het jaar zal de mogelijkheid om het plafond vanaf januari op te trekken bekeken worden”, zegt de luchthaven ook.

Waarom?

Exploitatiechef van de luchthaven Hanne Buis geeft toe dat deze beperking moeilijk is, maar schat dat de verbetering van de situatie een “belangrijke doelstelling was, gezien de gespannen arbeidsmarkt”. Schiphol is het slachtoffer geweest van zware personeelstekorten nadat duizenden mensen aan de deur werden gezet tijdens de Covid-pandemie. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM, de grootste gebruiker van Schiphol, verklaarde dat de diensten op de luchthaven lang lager waren dan de normen.

Schiphol is maandenlang getroffen geweest door enorme wachttijden van meerdere uren en heeft recentelijk aangeboden om een schadevergoeding te geven aan de passagiers die een vlucht gemist hebben.