Je reisorganisator moet zich tegen zijn onvermogen verzekeren bij een insolventieverzekeraar zoals bv. het Garantiefonds Reizen. Dat is een Europese verplichting.
Meestal wel verzekerd
Moet je nog op reis vertrekken (en gaat je reisorganisator failliet) dan kan je het bedrag dat je al betaalde terugvragen van de verzekeraar. Je kan ook aankloppen bij de verzekeraar als je al op je bestemming bent op het moment dat de reisorganisator failliet gaat. Het kan ook gebeuren dat je pakketreis eerder al was geannuleerd owv de coronasituatie en je nog een tegoedbon hebt daterend van voor 20 juni 2020. Je kan dan (het saldo van) de waarde van de tegoedbon terugvorderen bij de insolventieverzekeraar van de reisorganisator.
Er zijn uitzonderingen
Boekte je een pakketreis die geannuleerd is en heb je een tegoedbon van na 20 juni 2020 of wacht je nog op een terugbetaling van die reis, dan liggen de kaarten anders. Je zit dan bij een faillissement met een probleem. Je kan dan de reeds betaalde bedragen of (het saldo van) de waarde van de tegoedbon niet terugvorderen bij de insolventieverzekeraar van de reisorganisator.
Wat dan doen?
In gevallen waarin je niet kan aankloppen bij de insolventieverzekeraar van de reisorganisator kan je enkel een aangifte van schuldvordering indienen bij de curator van de failliete reisorganisator. Je doet dat via de website RegSol. De kans dat je dan uiteindelijk daar een vergoeding voor zal ontvangen is klein nu heel wat andere schuldeisers je zullen voorgaan. Je riskeert in zo’n geval dan ook je geld kwijt te zijn.