Vliegtuigen: duurzame brandstof voor minder CO²-uitstoot?

Julie Docsterd,
06-07-2022
Verschillende Europese luchtvaartmaatschappijen hebben in hun objectieven opgenomen dat ze minder CO² willen uitstoten door tien vluchten in te leggen naar of vanuit Lyon met 30% duurzame brandstof.

Op de regelmatige vluchten van Air France, KLM, Transavia, easyJet, Lufthansa en Vueling van of naar Lyon-Saint Exupéry, ten oosten van de metropool in Colombier Saugnieu, werd 27% minder CO² uitgestoten dan wanneer er gebruik werd gemaakt van 100% fossiele kerosine. Dat bevestigt de Europese vereniging van luchtvaartmaatschappijen Airlines for Europe (A4E) op vraag van de operatie.

Een brandstof die binnenkort verplicht is?

De EU, die tegen 2030 de CO²-uitstoot met 55% wil verminderen en niet meer wil bijdragen aan de klimaatopwarming tegen 2050, buigt zich momenteel over de luchtvaartsector en meer bepaald over de graduele verhoging van duurzame vliegbrandstoffen (oftewel SAF, “sustainable aviation fuels”). “Vanaf 2025 moet dat aandeel op 2% liggen om tegen 2040 te stijgen naar 37% en tegen 2050 naar 85%, rekening houdend met het potentieel van elektriciteit en waterstof in de globale energiemix”, verklaart het Parlement in een communicatie.

En de ticketprijs?
Vandaag zijn vliegtuigmotoren goedgekeurd om te kunnen werken op een mengeling die voor maximaal 50% uit SAF bestaat, maar dat is momenteel 2 tot 4 keer duurder dan fossiele kerosine. In Frankrijk heeft de verplichting aan het begin van dit jaar om 1% daarvan te integreren bepaalde maatschappijen, zoals Air France, gedwongen om hogere kosten aan te rekenen. Een productie op grotere schaal van de brandstof zou echter de kosten kunnen drukken.