De vliegtaks is niet nieuw. De belasting werd in april 2022 ingevoerd en was vooral gericht op korte vluchten van minder dan 500 km, met een tarief van 10 euro per passagier (met name gericht op privéjets). Voor andere vluchten bedroeg de taks 2 euro binnen Europa en 4 euro voor intercontinentale vluchten. Vandaag wil de nieuwe regering orde scheppen in dit belastingstelsel!
Voortaan vereenvoudigt de Arizona-regering het systeem: 5 euro voor iedereen, ongeacht de bestemming. Een beslissing die de kaarten herschudt en de belastingdruk herverdeelt!
Met deze maatregel krijgen passagiers van privéjets een korting van 50%, want hun bijdrage daalt van 10 naar 5 euro. Passagiers op intra-Europese commerciële vluchten (die voorheen 2 euro betaalden) en langeafstandsvluchten (4 euro) gaan daarentegen meer betalen.
Maar de grootste verrassing is dat deze harmonisering de inkomsten zou kunnen verdubbelen. In 2024 bracht de belasting 40,4 miljoen euro op. Met het nieuwe uniforme tarief wordt een opbrengst van 73,3 miljoen euro verwacht. Meer geld voor de staat dus, maar ook een maatregel die vragen oproept over de werkelijke rechtvaardigheid ervan?