Aan het einde van de zomer heeft een massale storing in het Britse luchtverkeersleidingssysteem de plannen van tienduizenden reizigers verstoord. Het incident dwong luchtverkeersleiders om vluchtplannen handmatig in te voeren. Het resultaat was dat bijna 2000 vluchten in twee dagen werden geannuleerd. Martin Rolfe, CEO van NATS, verklaarde op de BBC: “We hebben 15 miljoen vluchtplannen verwerkt via dit systeem… we hebben nog nooit eerder zo’n reeks omstandigheden gezien.”
Een rapport van NATS heeft de oorzaak van deze verstoring onthuld. Het systeem kon een vluchtplan van een luchtvaartmaatschappij niet verwerken. Dat plan betrof een langeafstandsvlucht die het Verenigd Koninkrijk doorkruiste met twee identieke punten buiten het Britse luchtruim. Die uiterst zeldzame situatie veroorzaakte een “kritische uitzondering“, waardoor zowel het primaire als het back-upsysteem uitvielen.
De storing heeft grote financiële gevolgen gehad voor luchtvaartmaatschappijen. Willie Walsh, CEO van IATA, schat de kosten op meer dan 100 miljoen pond. Hij noemde deze storing “verbijsterend” en wees op “aanzienlijke tekortkomingen” in het Britse luchtverkeersleidingssysteem. In reactie hierop heeft NATS aangekondigd wijzigingen in het systeem te hebben aangebracht om dergelijke incidenten in de toekomst te voorkomen.
Autotour
Vertrek van
Vertrek op
Rondreis
Vertrek van
Vertrek op
Autotour
Vertrek van
Vertrek op
Autotour
Vertrek van
Vertrek op
Autotour
Vertrek van
Vertrek op