

Na enkele turbulente jaren neemt de commerciële luchtvaart opnieuw een hoge vlucht met een absoluut record aan passagierskilometers in 2024. Volgens de Iata (Internationale Vereniging van Luchtvaartmaatschappijen) is de vraag met 10 % gestegen ten opzichte van 2023 en met 3,8 % vergeleken met 2019, het laatste jaar vóór de coronapandemie.
Het is simpel: vliegtuigen zitten bomvol! De bezettingsgraad van 83,5 % is een ongezien record. Het probleem? Luchtvaartmaatschappijen hebben niet genoeg stoelen om tegemoet te komen aan de enorme reislust. En het lijkt erop dat de goede voornemens uit de COVID-periode (zoals duurzamer reizen) slechts een vage herinnering zijn…
Aziatische luchtvaartmaatschappijen lieten de sterkste groei optekenen (+16,9 %) en domineren nu het wereldwijde luchtverkeer met een marktaandeel van 33,5 %. Europa (26,7 %) en Noord-Amerika (22,9 %) vervolledigen de top drie. Geen verrassing: internationale vluchten zijn de grote motor achter deze groei (+13,6 %), terwijl binnenlandse vluchten met +5,7 % een bescheidener stijging kennen.
Willie Walsh, de topman van Iata, wijst op de vertragingen bij vliegtuigleveranciers: toeleveringsketens kunnen de vraag nauwelijks bijbenen, wat de uitbreiding van de vloot belemmert. “De problemen in de aanvoerketen beïnvloeden de inkomsten, de kosten en de vooruitgang op milieuvlak,” betreurt hij.
De Iata voorspelt opnieuw een groei van 8 % in 2025, met een totaal van 5,2 miljard passagiers. Enige schaduwzijde: een ongeval in de Verenigde Staten herinnert eraan dat luchtvaartveiligheid altijd de hoogste prioriteit blijft. “Onze inspanningen zullen nooit stoppen,” verzekert Walsh.