Als er in Europa één spoorwegmaatschappij is die sinds de liberalisering van de spoorwegen blijk heeft gegeven van dynamiek en ambitie, dan is het wel de Italiaanse maatschappij Trenitalia. Na de lancering van een hogesnelheidsverbinding tussen Milaan en Parijs en tussen Parijs en Lyon (de Italiaanse treinen rijden op het Franse hogesnelheidsnet), richt het nu ook zijn pijlen op Spanje met hogesnelheidstreinen onder de naam Iryo, die Madrid verbinden met Barcelona, Valencia, Malaga, Sevilla en Alicante. De kracht van de Italiaanse treinen? Gloednieuwe, hightech Frecciarossa-treinstellen (met aan boord en 5G internetverbinding) die een echte boost geven aan de Spaanse AVE’s en Franse TGV’s, waarvan de meeste meer dan 20 jaar oud zijn.
Maar de eetlust van de Italiaanse exploitant blijft echter niet beperkt tot het Iberische schiereiland. Trenitalia wil grenzen overschrijden en plant daarom vanaf 2024 een rechtstreekse trein Parijs-Madrid, via Barcelona. Het is al mogelijk om met de TGV de Catalaanse hoofdstad te bereiken vanuit Parijs, maar als je door wil rijden naar Madrid, moet je een TGV Ouigo nemen, de goedkope treinen van de SNCF. Trenitalia wil deze verbinding veranderen door een rechtstreekse dagelijkse verbinding vanuit Parijs aan te bieden, met een topuitrusting die voldoet aan de verwachtingen van de hedendaagse reiziger.
Dat is ook goed nieuws voor ons Belgen, want het wordt nu mogelijk om van Brussel naar Madrid te reizen met slechts twee verschillende treinen (de Thalys en de Frecciarossa)! Wie daar momenteel wil geraken zonder te vliegen, moet vier tot vijf verschillende treinen nemen!