Vakantie: opgepast wanneer je een huurauto reserveert!

cms,
18-07-2022
De Europese commissie waarschuwt: amper 45% van de broker-websites voor huurwagens respecteert vandaag de Europese consumentenbeschermingswetgeving!

Dat blijkt uit een studie van de Commissie van bijna 80 websites, waaronder die van luchtvaartmaatschappijen. “Consumenten moeten transparante informatie krijgen over de huurvoorwaarden en de rol van de makelaars,” benadrukt Didier Reynders. Of je je auto nu huurt via een hotelboekingssite of via een luchtvaartmaatschappij, de regels zijn gelijk!
Een gebrek aan duidelijkheid?

“Consumenten moeten bijvoorbeeld weten met welke maatschappij ze contact moeten opnemen als hun vlucht vertraagd is. Ze moeten ook duidelijke en volledige informatie krijgen over de totale prijs van de huur en de verzekering, om onaangename verrassingen te voorkomen wanneer ze de auto ophalen,” zegt de Belg.

  • Bijna een derde van de websites gaf niet aan of de consument bij vragen of klachten contact moet opnemen met de makelaar of met het verhuurbedrijf.
  • 28% van de websites vermeldde niet duidelijk de naam van het bedrijf van de makelaar
  • Bijna de helft gaf niet duidelijk aan wat in de verzekering inbegrepen was.

 

De autoriteiten vonden ook problemen met de prijsinformatie, zoals onvolledige informatie over verplichte kosten (bv. toeslagen voor jonge bestuurders of kosten voor het achterlaten van de auto op een andere plaats dan waar opgehaald werd).

De nationale autoriteiten zullen contact opnemen met de betrokken ondernemers om hun websites te corrigeren en zo nodig handhavend op te treden volgens hun nationale procedures.