De tournee van Taylor Swift is goed voor het Europese toerisme

Julie Docsterd,
23-02-2024
De tournee van zangeres Taylor Swift was een opsteker voor de economie van de Verenigde Staten, en doet nu hetzelfde voor de handel op het Oude Continent.
concert
© Yvette de Wit

Dat beweert althans het online reisbureau eDreams: de komst van de Amerikaanse artiest naar Europa heeft geleid tot een duidelijke stijging in zoekopdrachten naar vluchten naar steden die haar Eras-tour zullen verwelkomen. Ter herinnering, deze begint op 9 mei in Parijs en eindigt op 20 augustus in Londen, met in totaal 50 datums, alleen al voor Europa!

Ondanks “de gebruikelijke neiging van reizigers om hun reserveringen een tot twee maanden voor de reis te bevestigen”, benadrukte eDreams dat ze een “aanzienlijke toename van de interesse in reizen tijdens de tourperiode” hadden geregistreerd. Volgens de analyse van het Spaanse bedrijf werd de vraag naar vluchten voor de periode van 17 tot 19 mei, wanneer de zangeres van “Shake It Off” in Stockholm zal optreden, vergeleken met dezelfde periode in 2022, verzesvoudigd, oftewel + 473%! Daaropvolgend in de ranglijst staat Warschau met + 339%, Edinburgh met + 176%, Liverpool met + 133%, en Parijs met + 108%. Andere steden onderscheiden zich ook, maar minder uitgesproken: Zürich (+ 76%), Lyon (+ 67%), Milaan (+ 57%), en tot slot Amsterdam (+ 50%).

Opvallend genoeg, volgens eDreams, zijn “Amerikanen degenen die het meest op zoek zijn naar reizen die samenvallen met de data en locaties van de concerten in Europa, wat de afgelopen jaren niet het geval was. Dat toont hun interesse in de Europese tournee aan, mogelijk omdat veel fans de concerten in hun eigen land niet konden bijwonen”.