electric self-driving ferry in stockholm ready for public transport use in the summer of 2023 with @zeabuz https://t.co/9DyTXbpe3b pic.twitter.com/VnHI8O5Hp9
— designboom (@designboom) April 25, 2023
Uiteraard moet je geen conventionele veerboot verwachten. In het geval van deze Zweedse première werd een boot met een capaciteit van slechts 25 personen ontwikkeld. Niettemin maakt het initiatief de weg vrij voor het oplossen van de fileproblemen in de Scandinavische hoofdstad, terwijl ook de vervuiling zo wordt bestreden.
De Noorse rederij Torghatten zit achter dit originele initiatief. Ze zal de betreffende veerboot tussen de eilanden Kungsholmen en Söder Mälarstrand in Stockholm gedurende 15 uur per dag in 100% elektrische modus inzetten.
De boot zal een bemanning hebben die bestaat uit één persoon naast een controleteam op het land. De kapitein zal verantwoordelijk zijn voor het begeleiden van de passagiers, terwijl de reis zal worden gestuurd door een computer vanuit een controlekamer. De veerboot heeft een open en een overdekt dek voor passagiers, met in- en uitstapmogelijkheden vanaf de voor- en achtersteven van het schip. Het schip is in totaal 12 m lang.
Oorspronkelijk werd het project gelanceerd door de Noorse Universiteit voor Wetenschap en Technologie (NTNU) in Trondheim. Daaruit ontstond van Zeabuz, een technologiebedrijf opgericht in 2018 en gevestigd in Oslo. De veerboten van Zeabuz zijn uitgerust met sensoren en geavanceerde navigatiesystemen, waardoor ze autonoom kunnen opereren en obstakels kunnen vermijden. Deze vaartuigen kunnen indien nodig ook op afstand worden gecontroleerd en bestuurd door een operator aan de wal, zoals in het scenario dat is bedacht voor de stad Stockholm.