Wat ooit voorbehouden was aan fervente filmliefhebbers, trekt nu een breder publiek aan. Volgens Expedia zegt 66% van de reizigers dat hun bestemmingskeuze wordt beïnvloed door locaties die ze op het scherm hebben gezien.
Bepaalde series hebben locaties omgetoverd tot populaire toeristische bestemmingen. Zo heeft de serie “The White Lotus” de interesse in Sicilië vergroot, met een toename van 300% in zoekopdrachten na de uitzending van seizoen 2. Evenzo heeft “Emily in Paris” de aantrekkingskracht van de Franse hoofdstad nieuw leven ingeblazen, vooral in de wijk Le Marais, waar de hoofdpersoon woont.
Set-jetting heeft aanzienlijke economische voordelen voor de betrokken regio’s. Bijvoorbeeld, Nieuw-Zeeland zag het toerisme met 40% toenemen tussen 2000 en 2006, grotendeels dankzij het succes van de “Lord of the Rings” trilogie. Lokale autoriteiten en toeristische bedrijven spelen in op deze trend door speciale tours voor fans aan te bieden.
De plotselinge populariteit brengt echter heel wat risico’s met zich mee. Het strand van Freshwater West in Wales, waar scènes uit Harry Potter werden opgenomen, is zwaar getroffen door een ware stormloop van bezoekers. Dit heeft helaas geleid tot vervuiling van de stranden door reizigers die weinig respect tonen voor de omgeving…