

Deze zomer breidt Ryanair zijn aanwezigheid in België uit met vier nieuwe bestemmingen vanuit Charleroi:
✈️ Katowice (Polen)
✈️ Salerno (Italië)
✈️ Rome Fiumicino (Italië)
✈️ Volos (Griekenland)
Vanaf april verhoogt de luchtvaartmaatschappij ook de frequentie van veertig bestaande routes, onder andere naar Marseille, Palma, Dubrovnik en Faro. Dat brengt het Belgische aanbod op 132 routes – een nationaal record volgens Michael O’Leary, de excentrieke topman van de Ierse lowcost luchtvaartmaatschappij.
Met een verwachte groei van 12% in 2025 mikt Ryanair op 11 miljoen passagiers in België en 206 miljoen wereldwijd. De ultieme ambitie? Op de lange termijn 300 miljoen reizigers vervoeren.
In Charleroi zou er echter een obstakel kunnen opduiken: de verlenging van de milieuvergunning in 2025. Maar O’Leary wuift die zorg weg: “Te luide vliegtuigen? Onze nieuwe Boeings zijn 40% stiller. Zelfs de vogels vallen in slaap!”
Terwijl Ryanair BSCA (Brussels South Charleroi Airport) op handen draagt, ligt de relatie met Brussels Airport (Zaventem) heel anders. Volgens O’Leary is het er te duur en hij weigert de aanwezigheid van Ryanair op de nationale luchthaven verder te ontwikkelen: “De belastingen zijn te hoog, terwijl het verkeer nog niet eens op pre-Covid-niveau is!”
De kritiek blijft niet beperkt tot België. De Ier haalt ook uit naar andere Europese luchthavens, waaronder die in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Hij eist hervormingen die enigszins indruisen tegen de milieudoelstellingen.