Via allerlei online platformen (zo bv. tripadvisor, booking, …) kan je een beoordeling achterlaten van een hotel of restaurant dat je bezocht. Maar hoever kan je daarin gaan en mag je een bijzonder negatieve recensie plaatsen?
In de regel mag je wel degelijk zelfs bijzonder negatieve beoordelingen online plaatsen. Je hebt nu eenmaal een vrijheid van meningsuiting. Het hotel of restaurant zal dan ook veelal niets tegen jou kunnen ondernemen.
Toch zijn er bepaalde grenzen aan die vrijheid van meningsuiting. Zo is het bijvoorbeeld niet zomaar toegelaten om valse beoordelingen te plaatsen of beoordelingen te formuleren waarin er een ganse reeks leugens worden opgenomen. Ook zware beledigingen en verwijten in een recensie hoeft men niet zomaar te nemen.
Ga je toch te ver, dan zou de hotelier of restauranthouder je kunnen vragen om de beoordeling te verwijderen. Hij zou mogelijks ook een strafklacht kunnen indienen en/of een schadevergoeding van je vragen. Hij zal dan wel de schade moeten kunnen bewijzen die hij leed door je bericht. Daarbij zou hij bv. kunnen wijzen op een daling van zijn zakencijfer. Gebeurt dat dan kan jij nog altijd zeggen dat de schade niet te wijten is aan jouw fout maar aan andere omstandigheden (bv. het algemeen economisch klimaat, het achteruit gaan van de service en kwaliteit van het hotel of restaurant, …).
De kans dat de hotelier of restauranthouder iets tegen jou zal doen is dus heel klein zelfs bij een heel negatieve recensie. Wat wel eens gebeurt is dat de hotelier of restauranthouder op zijn beurt op het onlineplatform reageert en zijn kant van het verhaal vertelt. Ook dat moet je dan kunnen aanvaarden nu ook dat in principe valt onder de vrijheid van meningsuiting.