Reizen we terug met de Zeppelin in 2028?

Julie Docsterd,
07-05-2024
Een Brits bedrijf wil reizen per luchtschip nieuw leven inblazen als duurzaam alternatief voor het vliegtuig. Weldra wordt er zelfs een assemblagefabriek gebouwd!
airland aircraft
© airland aircraft

Hybrid Air Vehicles (HAV) is de naam van het Britse bedrijf dat pleit voor de terugkeer van luchtschepen in het luchtruim om er een duurzaam alternatief voor de conventionele burgerluchtvaart van te maken. En dit is allesbehalve een droomproject, aangezien HAV de opening heeft aangekondigd van een productiefabriek in Doncaster, een stad in South Yorkshire. De plaatselijke gemeenteraad en het bedrijf zijn overeengekomen om de productielocatie voor de toekomstige luchtschepen te vestigen in Carcroft Common, een in onbruik geraakt gebied van 50 hectare. HAV wacht nu alleen nog op de bouwvergunning om aan de slag te gaan.

Onder voorbehoud van goedkeuring van de plannen voor de toekomstige fabriek, zal HAV hier een nieuwe faciliteit ontwikkelen voor het produceren, testen en certificeren van de Airlander 10, met een verwachte productiecapaciteit van ongeveer 24 luchtschepen per jaar. De fabriek zal hier state-of-the-art lucht- en ruimtevaartproductieapparatuur huisvesten, zoals een assemblagelijn voor het composietcel van de Airlander 10, maar ook voor de voortstuwingssystemen en de avionics aan boord.

De Airlander 10, die het bedrijf omschrijft als “het meest efficiënte grote luchtschip ter wereld”, is een type vliegtoestel met ultralage emissie dat 100 passagiers of 10 ton laadvermogen kan vervoeren. Op dezelfde afstand schat HAV dat de ecologische voetafdruk per passagier aan boord van zijn luchtschip ongeveer 4,5 kg zal bedragen, tegenover ongeveer 53 kg voor een vliegtuig!

In 2021 was HAV van plan om al in 2025 verschillende routes uit te voeren, maar het bedrijf mikt nu op 2028 om met zijn Airlander 10 te vliegen. Ondanks de achterstand en een testvlucht die in 2016 eindigde in een ongeval, is het orderboek van het luchtschip al voor meer dan 1 miljard pond gevuld. Het eerste luchtschip zal naar verwachting over vier jaar in gebruik genomen worden, vermoedelijk bij het Spaanse bedrijf Air Nostrum, dat sterk gelooft in dit gedurfde industriële project.