Privéluchtvaart: een vloek voor het klimaat die buiten schot blijft?

François Piette,
23-11-2024
De CO2-uitstoot van privévluchten steeg tussen 2019 en 2023 met 46%, en het lijkt er niet op dat de zaken zullen verbeteren…
private jonasson
© Niklas Jonasson

De CO2-uitstoot van de privéluchtvaart steeg tussen 2019 en 2023 met 46%. Dat moet blijken uit een studie die gepubliceerd werd in het tijdschrift ‘Communications Earth & Environment’. Hoewel dit aandeel op wereldschaal onbeduidend blijft, wijzen experts op een stijgende impact zonder bijkomende regels. Om de uitstoot te kaderen: deze niche is verantwoordelijk voor 1,7 tot 1,8% van de totale koolstofvoetafdruk van de commerciële luchtvaart.

Luxueuze vrijetijdsbesteding

Het onderzoek toont aan dat het gebruik van privéjets vaak seizoensgebonden is en gericht op de vrijetijdsbesteding van de ultrarijken. “Er is een duidelijke zomerpiek,” merken de onderzoekers op, met veel vluchten naar de Balearen en de Côte d’Azur. Honderden jets worden ook gebruikt voor evenementen zoals de Super Bowl, het filmfestival van Cannes en COP28 in Dubai.

Belastingen ter discussie

Gezien de situatie stelt de Franse regering voor om de passagiersbelasting op privéjets in de begroting voor 2025 te verhogen. Deze maatregel wordt uiteraard betreurd door de zakenluchtvaartsector, die volhoudt dat deze vliegtuigen noodzakelijk zijn voor medische transporten en zakenreizen. Sommige onderzoekers concluderen dat de snelle groei van het aantal privévluchten de winst in brandstofverbruik van zuinigere vliegtuigen teniet zou kunnen doen.