De core business van het merk Orient Express is treinverkeer. Maar 150 jaar na de lancering van de eerste luxetreinen door de Belg Georges Nagelmackers verovert het merk ook de zee. Het merk, dat in 2017 gekocht werd door de Franse groep Accor, werkt samen met Chantiers de l’Atlantique, een van de leaders op vlak van cruisebouw. Deze samenwerking zal binnen drie jaar resulteren in de Orient Express Silenseas, een futuristische zeilboot die luxueuze cabines zal aanbieden aan gegoede reizigers.
Voor de bouw van de Silenseas heeft Orient Express zich laten inspireren door de trans-Atlantische schepen die de Verenigde Staten met Europa verbonden en door de Franse Rivière tijdens diens toppunt in het midden van vorige eeuw. De Orient Express Silenseas wil zijn gasten in een verfijnd universum en de Dolce Vita van de Côte d’Azur van de jaren 60, 70 en 80, toen het bezocht werd door de groten der aarde, laten duiken. De 220 m lange zeilboot zal de luxueuze sfeer van reizen met de Orient Express reconstrueren met 54 suites met een gemiddelde oppervlakte van 70 m², waaronder een enorme presidentiële suite van 1.415 m² (waarvan 530 privéterras)! De Silenseas zal ook twee zwembaden met baantjes, twee restaurants en een bar bevatten.
Ce voilier de tous les superlatifs sera livré à Orient Express en mars 2026. Tirant profit de l’expérience des courses au grand large, ce vaisseau voguera grâce à des voiles à la conception révolutionnaire, à savoir trois voilages rigides d’une surface de 1.500 m2, chacun arrimé à son propre mât inclinable culminant à plus de 100 m de hauteur !
Enfin, histoire de répondre aux exigences environnementales d’aujourd’hui, le Silenseas, en plus du vent, pourra recourir à un moteur de nouvelle génération fonctionnant au gaz naturel liquéfié.