Dat nachttreinreizen weer helemaal in zijn, in de hand gewerkt door het groeiende gevoel van de ‘vliegschaamte’, is geen geheim. Midden december kwam de eerste Nightjet vanuit Berlijn op een dinsdag net voor 11 uur aan in Brussel-Zuid. Deze nieuwe nachtdienst is het resultaat van samenwerking tussen de Duitse (DB), Belgische (NMBS), Franse (SNCF) en Oostenrijkse (ÖBB) spoorwegmaatschappijen en verbindt Berlijn met Brussel, via Frankfurt, Keulen, Aken en Luik. Hetzelfde consortium lanceert ook een nieuwe route tussen Berlijn en Parijs.
Ter herinnering: het Nightjet-project, een initiatief van de Oostenrijkse spoorwegen die met de start van het project – ere wie ere toekomt – veel moed toonden, bood al enkele maanden een nachtverbinding tussen Wenen en Brussel via München en Linz.
Het vertrek vanuit Brussel naar Berlijn en Wenen is drie keer per week voorzien: op dinsdag-, donderdag- en zaterdagavond, met aankomst de volgende ochtend. De terugreis naar België gebeurt op maandag, woensdag en vrijdag. Tussen Brussel en Berlijn gaat de nieuwe Nightjet de concurrentie aan met de European Sleeper, de andere nachttrein die de twee steden met elkaar verbindt, maar via het noorden van België en Nederland spoort. European Sleeper is ook van plan om zijn traject vanaf 25 maart 2024 uit te breide tot Dresden en Praag.
Het aan het begin van de jaren 2000 opgegeven concept van de nachttrein krijgt nu een tweede leven. Door de groeiende bezorgdheid over het klimaat en de ontwikkeling van ‘slow tourism’ staat dit langeafstandsvervoer weer volop in de schijnwerpers. Het EEA (Europees Milieuagentschap) schat dat treinreizen gemiddeld 80% minder CO2-vervuiling per persoon per kilometer veroorzaken dan vliegreizen!
Helaas is reizen met de trein in plaats van met het vliegtuig algemeen gesproken nog altijd duurder. Uit een rapport van Greenpeace blijkt dat de prijs van een treinticket tussen Brussel en 20 onderzochte bestemmingen gemiddeld drie keer zo duur is als de prijs van een vliegtuigticket voor dezelfde reis!