Er wordt al een paar dagen over gepraat in Spanje. Het is zelfs zo erg dat de baas van de lokale spoorwegen, Isaías Táboas, maandag zijn ontslag heeft ingediend en dat de staatssecretaris van het ministerie van Transport, Isabel Pardo de Vera Posada, uit haar functie werd ontheven. Radicale beslissingen met als doel een einde te maken aan de polemiek die ontstaan is nadat er treinen besteld werden die niet geschikt zijn om de regio’s Cantabrië en Asturië te bedienen. Treinen die gelukkig nog niet gebouwd werden, maar waarvan de levering nu met minstens twee jaar vertraagd zal zijn.
Aan het begin van deze maand ontdekt Spanje vol verbazing dat er een rekenfout werd gemaakt in de ontwikkeling van regionale treinen. Een “fout in het sjabloon” die, zoals je je wel kan voorstellen, rampzalige gevolgen heeft. De toekomstige wagons kunnen namelijk niet door een deel van de tunnels in de twee regio’s, want daar zijn ze smaller dan in de rest van het land. Het bedrijf CAF, verantwoordelijk voor de productie van het nieuwe materiaal, heeft deze fout ontdekt. Daardoor moesten de productielijnen onderbroken worden, met alle gevolgen van dien voor de fabrikant van spoorlijnmateriaal.
Deze blunder zal de levering van 31 nieuwe locomotoren met twee à drie jaar vertragen. President van de regio Cantabrië, Miguel Ángel Revilla Roiz, heeft deze “monumentale flater” aangeklaad en geëist dat er “koppen zullen rollen”. In de regio Asturië zijn ze dezelfde mening toegedaan…
De bestelling van deze nieuwe treinwagons is onderdeel van een tender in het kader van een contract van 161 miljoen euro waarin de vernieuwing van de vloot in Cantabrië en de bouw van nieuwe treinen in Asturië is opgenomen. De blunder van de Renfe zou ook het Baskenland, Galicië, Castilië en León en Murcia treffen.
Appartement
3 Kamers
5 Personen
68.00 m2
€ / week
min nachten
Rondreis
Vertrek van
Vertrek op
Verblijf
Vertrek van
Vertrek op
Verblijf
Vertrek van
Vertrek op
Verblijf
Vertrek van
Vertrek op
Verblijf
Vertrek van
Vertrek op
Verblijf
Vertrek van
Vertrek op