Zweden en Zwitserland worden veel te vaak met elkaar verward, en er zijn voorbeelden te over: het Zweedse volkslied dat werd gespeeld in plaats van het Zwitserse tijdens een ijshockeywedstrijd in de Champions League, of de Zwitserse vlag die werd gehesen op de New York Stock Exchange tijdens de beursgang van Spotify. Zelfs de beroemde voetballer Zlatan Ibrahimovic werd beschouwd als de beste Zwitserse voetballer!
Zweden is deze verwarring beu en stelt nieuwe maatregelen voor om mensen te helpen onderscheid te maken tussen de twee landen. Het idee is om de kenmerken die specifiek zijn voor elk van de twee naties op te delen. Op die manier weet iedereen precies wat elk land kan promoten.
Zweden wordt niet gedefinieerd door uitgestrekte goudreserves of exotische geluiden zoals jodelen. Het biedt een ander soort luxe: die van uitgestrekte bossen, eilandhoppen in de archipels en absolute stilte. Er is een ontwerpovereenkomst voorgelegd aan Zwitserland en Zweden wacht op een reactie.
“We wachten nog steeds op een officiële reactie van Zwitserland, maar we hopen dat onze vrienden bereid zijn om met ons te onderhandelen over deze belangrijke kwestie. Aan de andere kant, als ze zich hedendaagse mode willen toe-eigenen, is het antwoord nee. Ze hebben recht op haute couture van leer, en wij vinden dat een eerlijke verdeling,” zegt Susanne Andersson, CEO van Visit Sweden.