Een faillissement, en dan?
Als een aannemer of winkelier aan wie je een voorschot betaalde uiteindelijk failliet gaat, riskeer je als consument je geld kwijt te zijn. Uit het faillissement zal je vaak niets ontvangen (dat geld gaat naar personeel, belastingen, banken, …) en de aannemer of winkelier zal normaal ook niet verzekerd zijn. Gelukkig bestaat er op die regel in de reissector een uitzondering. De Belgische wetgeving verplicht reisorganisatoren en doorverkopers of reisbureaus nu eenmaal een verzekering tegen financieel onvermogen af te sluiten indien ze pakketreizen verkopen, gekoppelde reisarrangementen faciliteren of reisdiensten aanbieden
Het bestaande systeem kwam onder druk te staan door de opeenvolgende crisissituaties binnen de reissector. Een aantal verzekeraars waren namelijk niet meer bereid de nodige verzekeringen aan te bieden. De wetgever heeft de regeling dan ook aangepast waarbij er een interventieplafond per kalenderjaar per verzekeraar kan zijn. Boven dat plafond neemt de Belgische Staat het grootste deel van de verschuldigde tussenkomst voor zijn rekening, waarbij dit mee vergoed wordt door een fonds dat gefinancierd wordt door de betrokken verzekeringsmaatschappijen.
De nieuwe wet verandert voor jou als reiziger eigenlijk niets. Gaat je reisbureau of reisorganisator failliet dan blijf je nog altijd recht hebben op een integrale vergoeding. Je kan die opvragen van de verzekeraar. Die moet je volledig uitbetalen en kan het bedrag dat eigenlijk ten laste is van de staat daarvan terugvragen.
Jan ROODHOOFT, advocaat (www.advocatenroodhooft.be)