In samenwerking met Lockheed Martin houdt NASA zich actief bezig met de uitwerking van het X-59 QueSST-project. Het vliegtuig in kwestie is ontworpen om aan supersonische snelheden te vliegen en tegelijkertijd het geluid van de supersonische knal aanzienlijk te verminderen. De geluidsgolf, die vaak als een obstakel wordt beschouwd om dergelijke vliegtuigen te commercialiseren, zou afgezwakt kunnen worden dankzij de unieke aerodynamische vorm van het vliegtuig. In dit geval belooft NASA de knal te reduceren tot een klank die net zo discreet is als een autoportier dat in de verte dichtslaat.
De X-59, dat opvalt door zijn 11-meter lange neus en gestroomlijnd ontwerp, wordt naar alle verwachting binnenkort op de begane grond getest. Het uiteindelijke doel van NASA? Bewijzen dat supersonisch reizen snel én bijna geluidloos kan verlopen, om zo de weg vrij te maken voor een nieuw tijdperk in de commerciële luchtvaart.
Rondreis
Vertrek van
Vertrek op
Rondreis
Vertrek van
Vertrek op
Rondreis
Vertrek van
Vertrek op
Rondreis
Vertrek van
Vertrek op