Nachttreinen: wat zijn de obstakels?

Julie Docsterd,
30-12-2023
Veel politici en vertegenwoordigers van de spoorwegsector roepen op tot een "renaissance" van nachttreinen in Europa. Het pad is echter niet zo eenvoudig...
© cms ©

Ministers, leden van het Europees Parlement en vertegenwoordigers van de spoorwegsector roepen de Europese Commissie op om een strategie te lanceren om het gebruik van nachttreinen op het Oude Continent te bevorderen, met het argument dat de tijd is gekomen om “deze emissiearme reisoptie te ondersteunen”. Er is met name een brief gestuurd naar Commissievoorzitter Ursula von der Leyen en commissaris voor Vervoer Adina Vălean waarin wordt opgeroepen tot een echte Europese strategie om zo snel mogelijk een volledig netwerk van nachttreinen op de rails te zetten.

“Nachttreinen bevinden zich midden in een renaissance in heel Europa, gedreven door de algemene vraag naar een alternatieve klimaatvriendelijke reisoptie”, luidt de brief gedeeltelijk. Volgens de hierboven genoemde ondertekenaars zouden “7 op de 10 Europeanen” kiezen voor een nachttrein als deze optie beschikbaar zou zijn.

Veel obstakels

De Europese Commissie heeft het treinverkeer in Europa al willen aanmoedigen, met als doel de koolstofvoetafdruk van het vervoer op het continent te verkleinen, met name door 2021  uit te roepen tot het “Europees Jaar van de spoorwegen” met als doel het hogesnelheidspassagiersvervoer tegen 2030 te verdubbelen.

Ondanks een groeiend enthousiasme voor nachttreinen blijven er echter obstakels bestaan, zoals  een standaardisering van de technische systemen die in de  EU-landen op het spoor gelden (om de reistijden te verkorten), een  verlaging van de rechten voor toegang tot het spoor,  die spoorwegondernemingen aan infrastructuurbeheerders moeten betalen voor het gebruik van sporen,  of een betere coördinatie van de dienstregelingen tussen de lidstaten en het ontbreken van een wereldwijd boekingsplatform voor treinreizen.

Om ervoor te zorgen dat reizigers nachttreinen als regelmatiger vervoermiddel gebruiken, bevat de brief een lijst met maatregelen die de Europese Commissie in haar toekomstige strategie zou moeten opnemen. Dit omvat het verstrekken van aanvullende financiering om de spoorweginfrastructuur en -uitrusting te moderniseren en de grensovergangen te verbeteren. Tot slot moet de Commissie, om de verkoop van tickets te verbeteren, ook streven naar liberalisering van de gegevens om het boeken van nachttreinen binnen het Europese spoorwegsysteem te vergemakkelijken.