Voorlopig “ontwikkelt het internationale aanbod zich nog te langzaam” zegt minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). Om dit te verhelpen is zopas een budget van 2 miljoen euro vrijgemaakt!
De federale regering zal de kost voor het gebruik van de spoorweginfrastructuur voor zijn rekening nemen, alsook de kosten van tractie-energie voor de operatoren van nachttreinen. Het doel? Operatoren helpen om hun tarieven te verlagen en zo “de activiteit te faciliteren en nieuwe operatoren te helpen om te starten.”
“Het succes van de Nightjet, de nachttrein tussen Brussel en Wenen, toont het potentieel van dit vervoermiddel tussen Europese hoofdsteden. […] De federale regering wil dat België een leidende rol speelt in de Europese wens om meer en snellere internationale spoorverbindingen te ontwikkelen tussen de grote steden van Europa, met de bijzondere ambitie om van Brussel een echt internationaal spoorknooppunt te maken,” aldus de minister, die een degelijk alternatief wil bieden voor het luchtvaartvervoer.
Volgens de minister is er al belangstelling om Zweden (Malmö) of Tsjechië (Praag) met Brussel te verbinden. Andere exploitanten overwegen nachttreinen in te leggen naar het zuiden in de zomer of naar de bergen in de winter.