

Een hotel of restaurant is wettelijk verplicht om cashbetalingen toe te laten. Het moet dan wel gaan om een betaling in euro. Betalingen in andere munteenheden (bv. dollar, pond, yen) moet de hotelier of restauranthouder niet aanvaarden. Het hotel of restaurant mag ook bv. geen prijsverhoging toepassen voor een klant die cash wil afrekenen.
Moet je een grote rekening betalen dan kan het zijn dat dit niet volledig in cash kan. De hotelier of restauranthouder mag namelijk maar cash aanvaarden tot een bedrag van 3000 euro.
Bovendien mag de horeca-uitbater om veiligheidsredenen tijdelijk het gebruik van cash voor de betaling weigeren. Denk daarbij bv. maar aan het geval dat er in de buurt recent enkele diefstallen of overvallen in winkels hebben plaatsgevonden. Deze weigering mag maar tijdelijk zijn. Als het veiligheidsrisico verdwijnt moet er opnieuw cash worden aanvaard. De tijdelijke weigering moet ook duidelijk aangekondigd worden.
Wil je een eerder beperkte rekening betalen met een groot bankbiljet dan kan de horecauitbater dat al eveneens weigeren. Denk daarbij aan het geval dat je een rekening van 20 euro zou willen betalen met een bankbiljet van 200 of zelfs 500 euro.
De hotelier of restauranthouder mag je ook niet alleen maar toelaten cash te betalen. Hij moet namelijk naast de cashbetaling ook minstens één mogelijkheid bieden om elektronisch te betalen (zo bv. via een bankkaart of via smartphone). Wil je op die manier betalen dan mag de horeca-uitbater je daarvoor geen extra kosten aanrekenen.
Jan ROODHOOFT, advocaat (www.advocatenroodhooft.be)