Lufthansa, de grootste luchtvaartgroep van Europa, is van plan om in juli 2024 een nieuwe luchtvaartmaatschappij te lanceren met de naam ‘City Airlines’. Dat moet ervoor zorgen dat de aanwezigheid van de groep op de Europese markt voor korteafstandsvluchten versterkt wordt en dat de kosten omlaag gaan. De nieuwe luchtvaartmaatschappij zal vliegen vanaf twee hubs: Frankfurt en München.
De missie van deze nieuwe dochteronderneming zal zijn om binnen Europa de verbindingen met deze twee Duitse luchthavens, van waaruit veel langeafstandsvluchten vertrekken, te verbeteren. Die rol wordt momenteel gespeeld door een andere dochteronderneming van Lufthansa, Lufthansa CityLine, waarvan de kostenstructuur door het management al lange tijd als te duur wordt beschouwd. Toch zullen de twee dochtermaatschappijen nog een tijdje naast elkaar blijven bestaan.
De Lufthansa-groep start in november met het aantrekken van cockpit- en cabinepersoneel, waarbij het de voorkeur geeft aan kandidaten met een eerdere ervaring. Volgens de Duitse pers zou daarvoor onder andere gekeken worden naar voormalige werknemers van Germanwings, de low-cost Lufthansa-dochteronderneming die in 2020 verdween. De vakbonden hebben kritiek op deze strategie. Zij zien het manoeuvre als een “juridisch goocheltrucje” waardoor Lufthansa kosten kan besparen door werknemers die al voor de groep werken aan te nemen met nieuwe, sociaal minder voordelige contracten.
City Airlines zal ook via de luchthaven van Zaventem vliegen, zodat de Belgen de hubs van Frankfurt en München kunnen bereiken om zo hun reis verder te zetten naar zo’n 211 bestemmingen in 74 verschillende landen. De vluchten zullen worden uitgevoerd met toestellen van het type Airbus A319, maar Lufthansa bekijkt ook de mogelijkheid om nieuwe, compactere en zuinigere toestellen in te zetten, zoals de Airbus A220.