2023 is een keerpunt in de geschiedenis van de luchtvaartveiligheid, met amper 72 dodelijke slachtoffers wereldwijd. Dat is het laagste aantal ooit volgens de International Air Transport Association (IATA). Deze resultaten zijn des te opmerkelijker omdat ze samenvallen met een stevige toename van het luchtverkeer na de coronapandemie.
Het jaarverslag van de IATA vermeldt slechts één dodelijk ongeval, dat met een ATR van de Nepalese luchtvaartmaatschappij Yeti Airlines. Dit tragische ongeval, dat op 15 januari 2023 plaatsvond op de route tussen Kathmandu en Pokhara, is de enige schaduw op een uitzonderlijk jaar voor de veiligheid van commerciële vluchten.
Ter vergelijking: in 2022 vonden er 42 ongevallen plaats, waaronder vijf dodelijke, waarbij in het totaal 158 slachtoffers te betreuren vielen. Het vijfjarig gemiddelde (2019-2023) telt jaarlijks 38 jaarlijkse ongevallen, waaronder vijf dodelijke, met 143 slachtoffers. De verbetering van de veiligheid is des te opmerkelijker gezien de toename van het luchtverkeer, met een groei van 17% in 2023 ten opzichte van het jaar ervoor.
Met een ongevallengraad van 0,8 per miljoen vluchten (vergeleken met 1,3 in 2022) en het risico op een dodelijk ongeval dat daalde tot 0,03 per miljoen vluchten, stelt de IATA reizigers gerust met de statistieken. Iemand die elke dag vliegt, zou er gemiddeld “103.239 jaar” over doen om betrokken te raken bij een dodelijk ongeval. Vliegen zou dus wel eens de veiligste vorm van transport ter wereld kunnen zijn…