Marie Owens Thomsen, de hoofdeconoom van de IATA, is blij met dit spectaculaire herstel na kolossale verliezen als gevolg van de coronapandemie, zo’n 183 miljard dollar tussen 2020 en 2022. Luchtvaartmaatschappijen zullen hun voordeel halen uit een daling van de prijs van kerosine, die wordt geschat op 87 dollar per vat in 2025, tegenover 99 dollar in 2024. Door deze daling zal het aandeel van brandstof in de operationele kosten dalen tot 26,4%, vergeleken met 28,9% dit jaar.
Hoewel het herstel spectaculair is (ook al mogen we de uitdagingen in verband met falende toeleveringsketens, verzadigde infrastructuren en stijgende belastingen niet vergeten), blijft de impact op het milieu zorgwekkend. Met een kerosineverbruik dat verwacht wordt om tegen 2025 op te lopen tot 405 miljard liter, zal de CO₂-uitstoot blijven stijgen. De IATA stimuleert de ontwikkeling van duurzame brandstoffen (SAF), maar de productie daarvan blijft ontoereikend.
Om de koolstofvoetafdruk van de luchtvaart te beperken, is het essentieel om de voorkeur te geven aan alternatieven zoals de trein voor korte afstanden. Luchtvaartmaatschappijen investeren ook in groenere technologieën, zoals minder vervuilende vliegtuigen en koolstofcompensatieprogramma’s. Volstaat dit? Het debat is in volle gang, maar het is zeker nog niet voorbij!