De luchthaven van Charleroi (Brussels South Charleroi Airport – BSCA) zou eindelijk aangesloten kunnen worden op het spoornetwerk. Het idee staat in een memo van formateur Bart De Wever, die vrijgegeven werd door La Libre en bevestigd wordt door betrouwbare bronnen. Momenteel moeten passagiers het stellen met bussen! Een verre van ideale oplossing, vooral voor een luchthaven die in volle groei is.
Maar plannen rond een station voor BSCA zijn niets nieuws. Al jaren duikt dit voorstel regelmatig op in het publieke debat, zonder ooit werkelijkheid te worden. De laatste studie over het onderwerp, in 2022 uitgevoerd door Stratec in opdracht van de Waalse regering, concludeerde dat de bouw van een station “niet gerechtvaardigd” was. Dus wat zou er nu veranderd zijn?
De nota van de formateur stopt niet bij Charleroi. Er wordt ook voorgesteld om de TGV-verbindingen met de luchthaven Brussel-Nationaal te versterken, een maatregel die wordt toegejuicht door Brussels Airlines. Het bedrijf ziet dit als een kans om “zijn positie voor Afrika te versterken” en tegelijkertijd zijn ecologische voetafdruk te verbeteren. Het valt nog af te wachten of dit project van de grond komt, of dat het aan de grond blijft zoals zoveel andere projecten.