De Europese Commissie heeft aangekondigd dat er vanaf juli 2025 een CO2-label komt voor de luchtvaartsector. Het doel? Ervoor zorgen dat passagiers de mogelijkheid hebben om de minst vervuilende vluchten te kiezen door hun uitstoot van broeikasgassen te vergelijken. “Op dit moment gebruiken luchtvaartmaatschappijen en ticketverkopers verschillende methodes, wat vergelijken moeilijk maakt,” zegt de Commissie.
Gezien het engagement van de industrie om tegen 2050 ‘netto zero-emissie’ te zijn, is het label bedoeld om greenwashing tegen te gaan en informatie transparanter te maken. De uitdagingen zijn echter groot: de problemen van Boeing en Airbus om de nieuwste generatie vliegtuigen te produceren en de hoge kosten van duurzame vliegtuigbrandstoffen (SAF) vormen een bedreiging voor deze doelstelling.
Het label, dat deel uitmaakt van de ReFuelEU luchtvaartverordening, is niet verplicht en wordt uitsluitend uitgegeven door het European Union Aviation Safety Agency (EASA). Passagiers kunnen zo de koolstofvoetafdruk van hun reis beter inschatten voordat ze een ticket kopen.