Krakau was vroeger de hoofdstad van Polen. De stad van de koningen. De parel in de Poolse kroon. Nu is het enkel nog de hoofdstad van de provincie Malopolska, beter bekend als Klein-Polen. De populaire toeristische stad ligt in het zuiden van het land, aan de oever van de rivier Wisla. Sinds 1978 staat het prachtige historische centrum op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. De gezellige straatjes en pleintjes dragen bij tot het warme karakter van de stad. Hier vind je de restaurants waar lokale en traditionele delicatessen worden geserveerd. De moeite om te ontdekken? Absoluut! Krakau kaapte in 2019 de titel weg van Europese Gastronomische Hoofdstad.
Krakau is ook een fietsstad. Alle mooie plekken van de stad zijn bereikbaar met de fiets. En dat is zeker de bedoeling. De voorbije jaren werd flink ingezet om de tweewieler te promoten. Met 186 km bewegwijzerde fietspaden – waarvan meer dan de helft exclusief voorbehouden voor fietsers – locaties om banden op te pompen, fietsstallingen in het centrum van de stad tot een viaduct van 1 km voor tram en fiets is Krakau meer dan ooit klaar voor fietsers. Dat wordt bevestigd door Wavelo, de fietsverhuurdienst van de stad met 1500 fietsen verspreid over 150 verschillende plaatsen. Een gps volgt elke fiets waardoor je de fiets niet moet achterlaten op een specifieke plaats.
Volg je de wegwijzers? Dan biedt Krakau vijf verschillende trajecten doorheen de stad. Ze vertrekken allemaal aan de Grote Markt, het actieve centrum bij uitstek.
Naar Kazimierz: het kortste traject vol animatie doorkruist het oude joodse kwartier Kazimierz. Alleen al de moeite waard omwille van de talrijke filmlocaties.
Naar Podgórze: verlaat het oude centrum en duik de wijk Podgórze in, ook wel de ‘voet van de heuvel’ genoemd. Bezoek op de rechteroever van de Wisla zeker de voormalige fabriek van Oskar Schindler, de man van de gelijknamige lijst. Het uitzicht over de stad aan de andere kant van het water zit inbegrepen in de route.
Naar NowaHuta: NowaHuta is het eerste stadsgedeelte van Krakau dat met een fietspad aan het centrum werd verbonden. Deze oostelijke industriewijk werd gebouwd volgens de principes van het socialistisch-communistisch realisme. In de volksmond is dit nog steeds ‘de communistische wijk’.
Naar Zakrzowek: een ongerept natuurgebied op minder dan 3 km van het stadscentrum? Jawel, inclusief glashelder zwemwater, steile rotsen en dichte begroeiing. Ideaal om de stadsdrukte even te ontlopen, of – in dit geval – te ontfietsen.
Naar Tyniek: het traject langs de oevers van de Wisla, is het mooiste fietstraject in Krakau. Het maakt ook deel uit van het EuroVelo4 project.