Japan trok in 2024 een recordaantal van 36,8 miljoen buitenlandse bezoekers aan, ruim boven de 32 miljoen die in 2019 werden geteld. Één van de redenen voor deze populariteit is de zwakke yen, waardoor Japan voor veel reizigers betaalbaarder is geworden.
Naomi Mano, de directrice van hotelgroep Luxurique, legt uit: “Het is alsof Japan als bestemming voor 30% in de afslag is, het wordt voor veel mensen heel goedkoop.” Dit koopjeseffect komt bovenop een overheidsstrategie die zich richt op ‘Cool Japan’, waarbij de popcultuur, iconische landschappen en culinaire tradities van het land in de verf worden gezet.
Na een door de pandemie veroorzaakte stop beleeft Japan opnieuw een indrukwekkende groei: het aantal buitenlandse toeristen vervijfvoudigde tussen 2012 en 2020, en steeg opnieuw sterk toen de reisbeperkingen werden opgeheven.
Dit succes is geen toeval. De Japanse overheid probeert de economie te stimuleren met campagnes om attracties als Mount Fuji, de heiligdommen van Kyoto en zelfs videogames en manga te promoten. Het doel? Het aantal buitenlandse bezoekers verdubbelen tot 60 miljoen per jaar in 2030.
Maar deze massale toestroom zorgt ook voor problemen. Steden als Kyoto, die al voor de pandemie verzadigd waren, lopen het risico dat hun infrastructuur op de proef wordt gesteld. De uitdagingen van toeristische overbelasting en het behoud van cultureel erfgoed worden cruciaal. Elk voordeel heeft zijn nadeel? Het evenwicht zal zonder twijfel moeilijk te vinden zijn…
Rondreis
Vertrek van
Vertrek op
Rondreis
Vertrek van
Vertrek op
Combinatiereis
Vertrek van
Vertrek op
Rondreis
Vertrek van
Vertrek op
Rondreis
Vertrek van
Vertrek op
Rondreis
Vertrek van
Vertrek op
Rondreis
Vertrek van
Vertrek op