Het minste wat we kunnen zeggen is dat de sociale netwerken onze gewoonten volledig op hun kop hebben gezet. Tegenwoordig zijn veel mensen eraan verslaafd geraakt en zien ze in hun nieuwsfeed vele droombeelden opduiken. Onvermijdelijk geeft dat in hun dagelijkse leven zin om er op uit te trekken… En daar is het ook voor gemaakt! Inderdaad, “instagrammers” en andere “influencers” maken vaak gebruik van gratis reizen of verblijven in ruil voor visibiliteit voor een partner. Die laatste kan een dienst voor toerisme, een luchtvaartmaatschappij of zelfs een hotel zijn …
Hun publicaties moeten daarom als reclame worden beschouwd. Deze “sociale netwerkers” volgen geen journalistieke ethiek en met goede reden: ze zijn niet betaald door een onafhankelijke derde partij, zoals een krant! Zo worden sommige “spots” (lees perfecte plaatsen voor de ideale foto) ultra beroemd en zien ze een constante parade van influencers … en dus hun “volgers” (mensen die hen volgen op sociale netwerken) die daardoor geïnspireerd dezelfde stroom volgen!
Helaas zorgt deze stroom voor een sterke overbelasting op plaatsen die sowieso al erg druk zijn. Ook de plaatsen die worden aangekondigd als “veilig voor massatoerisme” vallen snel en paradoxaal genoeg ten prooi aan veel toeristen die door deze publicaties worden aangetrokken en dus niet de enigen zijn om er een kijkje te nemen …
Daarvoor is uiteraard geen oplossing in zicht, behalve als er een verandering in het beleid van de “werkgevers” van instagrammers komt door hen meer ongewone ontmoetingen, onbekende bestemmingen, reizen buiten het seizoen aan te bieden … Want moet de zoektocht naar de ideale foto niet eerst een zekere originaliteit doormaken?