Heb je een bedenktijd als je online een reis boekt?

Jan Roodhooft,
14-01-2022
Als je als consument online goederen of diensten bestelt, dan kan je die bestelling meestal nog herroepen. Je kan je dus bedenken. Maar geldt dat ook als je online een reis of een hotel boekt? Wat zijn in dat geval de regels?
© Mimi Thian

Het principe

Als je online een aankoop doet als consument dan beschik je normaal over een bedenktijd van 14 kalenderdagen om de bestelling alsnog zonder kosten te annuleren. Gaat het om een verkoopovereenkomst, dan start deze termijn meestal op de dag waarop de goederen bij jou worden afgeleverd.

Indien er sprake is van een overeenkomst waarbij je een dienst bestelt, dan begint de bedenktijd te lopen vanaf de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten. De bedenktijd kan langer zijn als de verkoper bepaalde informatie die hij je wettelijk gezien moet geven niet bezorgt.

En bij een reis?

Boek je online een reis dan geldt er een uitzondering op die regel. De wet zegt namelijk dat de bedenktijd niet speelt voor de terbeschikkingstelling van accommodatie anders dan voor woondoeleinden,  vervoer, autoverhuurdiensten, catering en diensten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, indien in de overeenkomsten een bepaalde datum of periode van uitvoering is voorzien.

Als je dus een reis, een vliegticket, een hotelkamer of een huurauto boekt via internet heb je dus geen bedenktijd. Weet wel dat de verkoper op zijn website moet vermelden dat je niet over een bedenktijd beschikt.

Annuleren

Wat je wel nog altijd kan doen is de reis of de bestelling annuleren.  Weet wel dat er aan die annulatie kosten verbonden kunnen zijn. Vaak is het zo dat deze kosten hoger zullen zijn naarmate je de bestelling later annuleert.