Maar al te vaak gaan consumenten er van uit dat als ze iets online kopen of bestellen, ze beschikken over een bedenktijd van 14 dagen. Hoewel dat inderdaad het wettelijk principe is bestaan er op die regel een aantal uitzonderingen. Eén van die uitzonderingen is van toepassing als je online een hotel boekt.
De wet zegt nu eenmaal dat je geen bedenktijd hebt voor de terbeschikkingstelling van accommodatie anders dan voor woondoeleinden, vervoer, autoverhuurdiensten, catering en diensten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, indien in de overeenkomsten een bepaalde datum of periode van uitvoering is voorzien. Boek je online een hotel, dan val je onder die uitzondering. Hetzelfde geldt bv. bij de boeking van een vakantiewoning, hotel of huurauto.
Iets anders wordt het als je op de website waar je het hotel boekt toch een bedenktijd of annulatiemogelijkheid krijgt. Om te weten hoever die gaat en hoe je je er moet op beroepen moet je de voorwaarden van de website bekijken. Die zullen allicht ook geldig zijn.
Wil je de boeking van het hotel toch annuleren hoewel je noch wettelijk, noch volgens de website waarop je boekte die mogelijkheid hebt, dan kan je daarvoor een schadevergoeding moeten betalen. Meestal wordt die vergoeding hoger naarmate je later (en dichter bij de datum waarop je in het hotel zou overnachten) annuleert.