De Goodwood Revival wordt gehouden in het tweede weekend van september in Zuid-Engeland en is een festival met een uniek cachet dat gehouden wordt ter ere van het racecircuit naast het landgoed dat zijn gouden periode kende van 1948 tot 1966. De hertog van Richmond, eigenaar van de site, speelde het klaar om een nostalgisch festival op te richten waar elk detail en elke hoek ontworpen is om terug in de tijd te keren. Het idee is om de toeschouwers onder te dompelen in een parallel universum, waar oude raceauto’s onvergetelijke gevechten leveren op een circuit dat er al zes decennia onbewogen bij ligt. Waar Spitfires jachtvliegtuigen door de lucht wervelen als eerbetoon aan de helden die de bevrijding inzetten, waar muziekgroepen de beroemdste hits uit de Swinging Sixties naspelen en waar ten slotte elke toeschouwer een actieve deelnemer is aan het festival door zich te verkleden in historische kostuums … De kledingsvoorschriften worden door het publiek tot op de letter opgevolgd en dat maakt de immersie nog aangrijpender!
Met uitzondering van een paar liefhebbers van oldtimers is de Goodwood Revival weinig bekend aan deze kant van het Kanaal. Vanuit België is de locatie nochtans niet zo moeilijk te bereiken, al vergt de reis wel wat organisatie. Voor ons was het zelfs een kleine onderneming: ongeveer 5 uur over de weg, waar je de 30 minuten durende rit met de Shuttle of de oversteek van 90 minuten met de veerboot bij moet optellen. Wij kozen voor optie één omdat de schoolverplichtingen van de kinderen een nogal strikt tijdschema vergden. Wie zich zorgen maakt over links rijden na de oversteek van het Kanaal, mag er gerust op zijn: na de eerste rotonde is je vuurdoop achter de rug en zal je niet meer verkeerd rijden!
Vergeet de schreeuwerige neonlichten, de foodtrucks die hun industriële sushi aanprijzen en de supermarktmuziek die uit nasaal klinkende luidsprekers schalt. Zodra je de ingang gepasseerd bent, is er geen link meer met het heden. Van de vuilnisbakken tot de caravans, van de muziekbands tot de strobalen die als fauteuils dienen. De zin voor details is een reminder dat Britten van aanpakken weten. En dan is er nog de sfeer: je danst in de regen op Get Back van The Beatles, gezongen door artiesten die klonen zijn van hun originele versies. Om nog maar te zwijgen van de talloze sketches die over de vele hectaren van het terrein worden opgevoerd en de films in openluchtbioscopen die je kan bijwonen vanuit de pluchen zetels van een Amerikaanse berline uit de jaren vijftig!
De emoties die opborrelen zijn net zo gevarieerd als de activiteiten. De ene keer ben je ontroerd door het eerbetoon aan de helden van de landing op D-Day, de andere keer ben je gefascineerd door de verschillende muziekgroepen die heerlijk ouderwetse klanken opdissen. Niet veel later kijk je geamuseerd toe naar verkleedpartijen waarvan de parades hun gewicht in 78 toerenplaten waard zijn! En dan zijn er natuurlijk nog de oldtimerraces. ‘Het is gewoon geweldig’, zegt Tristan met fonkelende ogen terwijl hij vol ontzag staat te gluren naar de zeldzame, onschatbare en gedateerde Ferrari’s, Aston Martins en Jaguars die het tegen elkaar opnemen op een drassig circuit! Het is drie dagen magie en het is de uitgelezen kans om te ontsnappen aan een steeds gekker wordende wereld …
Voor de verplaatsing naar Goodwood Revival hadden we onze zinnen gezet op een Renault Trafic Grand SpaceClass Escapade … Een stevig uit de kluiten gewassen voertuig van bijna 5,5 m met een haast onuitspreekbare naam en blijkbaar het beste wat Renault te bieden had op het gebied van VIP-vervoer! Wat ons betreft, deed de wagen vooral denken aan een gezinsvoertuig. Vooral vanwege zijn functionaliteit, modulair karakter en de grote binnenruimte die de afmetingen heeft van een oosters paleis!
De naam doet vermoeden dat dit een bestelwagen is die snel werd omgebouwd tot een vervoersmiddel voor grote troepen, maar dat is de waarheid geweld aandoen. Op de weg gedraagt het ding zich meer als een SUV. De 2.0 dCi-motor, ook verkrijgbaar in een versie met 170 pk en een automatische versnellingsbak, is even stil als flexibel. Met een gemiddeld verbruik van 7,4 l/100 km, wat ongezien is voor zo’n grote bolide, mag je het woord zuinigheid ook aan de karakteristieken toevoegen! Deze Renault is verkrijgbaar in twee afmetingen en mikt op grote gezinnen (8 echte zitplaatsen) of bedrijven die pendeldiensten aanbieden. Het interieur kan naar wens worden aangepast, waarbij het zelfs mogelijk is om de stoelen op de tweede rij te draaien om de cabine om te vormen naar een woonkamer met een tafeltje in het midden!
En de tekortkomingen? De logge wagen is duidelijk niet geschikt om zich voort te bewegen in de nauwe straatjes van kleine dorpskernen, de inboedel maakt kleine geluiden en de personen op de achterbank moeten het stellen met een primitief ventilatiesysteem. Let wel, die zaken zijn geen no-go’s. Vooral omdat de wagen – startprijs van € 40.300 en maximumprijs van iets meer dan € 63.000 voor een full option-versie – betaalbaarder is dan de SUV’s met 7 zitplaatsen, die wellicht beter zijn afgewerkt, maar oneindig veel kleiner zijn!
Foto’s : Tristant Slegers/SLG Classic Cars
Autotour
Vertrek van
Vertrek op
Rondreis
Vertrek van
Vertrek op
Autotour
Vertrek van
Vertrek op
Autotour
Vertrek van
Vertrek op
Autotour
Vertrek van
Vertrek op