Het is duidelijk dat het fiasco van de Sukhoi Superjet 100 de Russen niet heeft ontmoedigd en ze wel degelijk van plan zijn om in de nabije toekomst op hun eigen vleugels te vliegen. Dit toestel, dat een concurrent moest worden voor de Westerse middellangeafstandsvliegtuigen, was het eerste in zijn soort dat in Rusland werd geproduceerd sinds de ineenstorting van de USSR. Het vliegtuig zou in 2006 zijn eerste vlucht maken en in 2007 in dienst komen. De eerste vlucht zou pas eind 2008 plaatsvinden en het eerste exemplaar werd pas in april 2011 opgeleverd…
In 2012 schrok een dodelijk ongeluk tijdens een demonstratievlucht in Indonesië echter vele potentiële kopers af. Dan was er de verslechtering van de betrekkingen tussen Rusland en het Westen en de sancties die het land zijn opgelegd na de annexatie van de Krim in 2014, en de mogelijkheid voor industriële samenwerking fnuikten, waardoor de vliegtuigfabrikant gedwongen werd om te werken aan een versie die 100% “made in Russia” is. Ten slotte doodde in mei 2019 de crash van een Superjet 100 in Moskou 41 mensen en betekende dit het einde van de exportvooruitzichten van de SSJ100. Een anekdote: de enige Westerse maatschappij die de Superjet 100 ooit heeft gebruikt, is… Brussels Airlines, via het Ierse verhuurbedrijf CityJet. Dit was het geval van 2017 tot 2019.
Vliegtuigen die niet in Rusland worden geproduceerd, voornamelijk Boeing en Airbus, zijn goed voor 95% van het passagiersverkeer in Rusland. Maar intussen hebben de Westerse sancties geleid tot een tekort aan reserveonderdelen. Al in augustus meldde Reuters dat de Russische luchtvaartmaatschappijen onderdelen die ze niet meer in het buitenland kunnen kopen van hun eigen vliegtuigen moesten nemen. Een catastrofale situatie voor de lokale luchtvaartmaatschappijen, te beginnen met Aeroflot, de grootste van het land.
Voir cette publication sur Instagram
Maar het Rostec-conglomeraat, geleid door een vertrouweling van Vladimir Poetin, ziet deze omwenteling als de perfecte gelegenheid om een autonome luchtvaartindustrie te ontwikkelen, ondanks het industriële falen van de Superjet 100. “Buitenlandse vliegtuigen zullen uit de vloot worden verwijderd,” zei Rostec. Hij voegde eraan toe: “Wij geloven dat dit proces onomkeerbaar is en dat de vliegtuigen van Boeing en Airbus nooit meer aan Rusland zullen worden geleverd.”
Rusland is daarom gedwongen om te werken aan lokaal geproduceerde vliegtuigen, te beginnen met de MC-21, die dit keer ontworpen is door Irkoet en niet langer Sukhoi. Dit is een vliegtuig dat bijna 200 passagiers kan vervoeren over een maximale afstand van 6.000 km. Rostec kondigt aan dat het tegen 2030 meer dan 1.000 vliegtuigen “made in Russia” zal leveren! Daarvoor zal het land een enorme technologische kloof moeten goedmaken, vooral op het gebied van motoren, fundamentele onderdelen van een vliegtuig, die tot 30% van de aankoopprijs vertegenwoordigen. De enige Russische motorfabrikant, Aviadvigatel, zal stevig uit zijn pijp moeten komen om het niveau van zijn Westerse concurrenten, zoals Rolls-Royce, Pratt &Whitney of General Electric, te bereiken!