De coronapandemie heeft heel wat sectoren ertoe aangezet om hun manier van werken te herzien, en dat geldt ook voor de toeristische sector. Er zijn ontelbare uitzonderlijke locaties over de hele wereld die vóór de gezondheidcrisis een invasie van toeristen te verwerken kregen. Het resultaat was dat die plekkan bijna verzadigd waren, met alle ecologische en logistieke gevolgen van dien. De ‘post-covid wereld’ biedt kansen voor professionals in de toeristische sector om een nieuwe visie uit te werken. Eén van de hefbomen waarover zij beschikken, is een nieuwe, groenere manier van reizen die aan populariteit wint: het ‘regeneratief toerisme‘.
Van het Ao Phang Nga National Park in Thailand tot de bergtoppen van Nepal, de Gorges du Verdon in Frankrijk, Venetië, Barcelona of Stonehenge in het Verenigd Koninkrijk… er zijn ontelbare bestemmingen die het hele jaar door door toeristen worden overspoeld. Dit ‘overmatig toerisme‘ heeft de neiging de aftakeling van deze opmerkelijke plaatsen zodanig te versnellen dat ze in de komende jaren zouden kunnen verdwijnen of op zijn minst onherroepelijk worden verwoest. Het moet gezegd dat de toeristische sector de afgelopen negen jaar sneller is gegroeid dan het BBP van de wereld!
De gezondheidscrisis van de afgelopen drie jaar is voor veel professionals in het toerisme, maar ook voor de gemiddelde reiziger, de aanleiding geweest om na te denken over het huidige model. Het is in die context van introspectie en reflectie dat initiatieven zijn ontstaan om een meer lokale en minder vervuilende manier van toeristische beleving te promoten. Tot nu toe moesten deze initiatieven echter opboksen tegen een geglobaliseerde en gevestigde industrie van massatoerisme waarvan de gretigheid geen grenzen lijkt te kennen.
Elke crisis is een kans om onszelf heruit te vinden en praktijken uit het verleden te herevalueren om beter op de toekomst te kunnen anticiperen. Zoals we net zagen, is ‘groen’ toerisme al enkele jaren in ontwikkeling, maar sommige professionals willen nog verder gaan en het zogenaamde ‘regeneratief toerisme’ te promoten.
Het idee is om een plek in een betere staat achter te laten dan waarin je hem vond toen je aankwam. Dit concept streeft naar duurzaam toerisme dat niet alleen de gevolgen voor het milieu beperkt, maar ook de achteruitgang van de ecosystemen vertraagt. Dit alles is in grote lijnen vastgelegd door de coalitie ‘Future of Tourism‘, dat de belangrijkste principes van dit regeneratieve toerisme omschrijft.
Dit alles kan alleen worden verwezenlijkt met de steun van lokale en internationale instanties. Er zullen strengere wetten en regels moeten worden ingevoerd, terwijl de spelers in de toeristische sector tegelijkertijd moeten worden ondersteund, zodat ze zichzelf kunnen heruitvinden. Sinds het midden van de vorige eeuw wordt het succes van het toerisme louter bepaald door de toename van het aantal bezoekers. Deze koortsachtige wedloop had rampzalige gevolgen voor het milieu, maar ook voor de ervaring van de toeristen zelf.