De Concorde werd ontworpen in een context van technologische concurrentie tijdens de Koude Oorlog. Dit vliegtuig vertegenwoordigde Europese ambitie en genialiteit en was een gedurfd antwoord op de opmars van de Amerikaanse en Sovjet-luchtvaart. De oprichting ervan markeerde een tijdperk van Frans-Britse samenwerking, met als doel het luchtruim te domineren door middel van snelheid en luxe.
De eerste vlucht van de Concorde vond plaats op 2 maart 1969 en markeerde een historisch moment. Deze eerste vlucht vanuit Toulouse fascineerde de wereld en symboliseerde een belangrijke doorbraak in de geschiedenis van de supersonische commerciële luchtvaart. In die tijd dachten veel journalisten dat alle vliegtuigen er uiteindelijk zo zouden uitzien!
De Concorde was in staat om snelheden van meer dan Mach 2 (meer dan 2.000 km/u) te bereiken. Zijn slanke silhouet en kenmerkende neus, die werd geïnclineerd voor de landing, waren iconisch. Dit toestel maakte het mogelijk om steden als Londen en New York in minder dan drie uur met elkaar te verbinden, een ondenkbare prestatie in die tijd. Bovendien vloog het tussen de 16.000 en 18.000 meter boven zeeniveau, twee keer zo hoog als een Boeing 747!
Vliegen aan boord van de Concorde was het toppunt van luxe en prestige. Passagiers, vaak beroemdheden of zakenlui, genoten van een hoogwaardige service, gastronomische maaltijden en een unieke vliegervaring. De Concorde was meer dan alleen een vervoermiddel, het was ook een symbool van status en innovatie. Vliegen met de Concorde was wel erg duur (een enkele reis van Londen naar New York kostte tot 20 keer meer dan een economy class vlucht met een traditioneel vliegtuig) en het vliegtuig bood slechts plaats aan ongeveer 100 passagiers…
Helaas werd de Concorde op 25 juli 2000 getroffen door een tragisch ongeval. De Air France vlucht 4590 stortte kort na het opstijgen uit Parijs neer, waarbij alle passagiers en bemanningsleden aan boord omkwamen. Deze tragische gebeurtenis wierp een schaduw over het Concorde-programma en droeg bij aan de versnelling van zijn pensionering uit commerciële dienst. Het gebrek aan brandstofefficiëntie, de prijs, de onderhoudsvereisten en het geluidsniveau kregen uiteindelijk de overhand, waarna de commerciële dienst van de Concorde in 2003 eindigde.
Vandaag de dag is de Concorde nog steeds een symbool van durf en innovatie op het gebied van luchtvaart. Meer dan een halve eeuw na zijn geboorte zijn de prestaties nog steeds ongeëvenaard door de passagiersluchtvaart…