Het Filipijnse Ministerie van Toerisme is in een eerder gênante situatie terechtgekomen na de lancering van een promovideo met beelden van exotische locaties… die niet op de Filipijnen liggen. Locaties in Indonesië, Brazilië, Zwitserland en zelfs de Verenigde Arabische Emiraten werden voorgesteld als Filipijnse toeristische bestemmingen.
En dat bleef niet onopgemerkt. Sass Rogando Sasot, een populaire Filipijnse blogger, was de eerste die de fout opmerkte. Een controle door het Fact Check-team van AFP bevestigde de beweringen van de blogger.
DDB Philippines, het reclamebureau dat de video maakte, heeft zich verontschuldigd voor het gebruik van deze “totaal ongepaste beelden”. Het bureau gaf toe dat het stockbeelden had gebruikt zonder de juiste verificatie en neemt de kosten voor het maken van de video voor zijn rekening.
Het Ministerie van Toerisme haalde meteen de video van zijn Facebookpagina. In een verklaring benadrukte het dat het DDB herhaaldelijk had gevraagd om de herkomst van de beelden te bevestigen. Maar ondanks de garanties van het bureau kwam het ministerie in deze gênante situatie terecht.
Het toerisme, een cruciale sector voor de Filipijnse economie, was al zwaar getroffen door de pandemie. De inspanningen van de regering om de sector nieuw leven in te blazen, zijn gefnuikt door deze 900.000 dollar kostende blunder, een klap voor een sector die maar moeizaam herstelt. Vorig jaar daalde het aantal toeristen met 68% ten opzichte van 2019, een alarmsignaal voor het land en een les in het belang van fact-checking.
Rondreis
Vertrek van
Vertrek op
Rondreis
Vertrek van
Vertrek op
Rondreis
Vertrek van
Vertrek op
Rondreis
Vertrek van
Vertrek op
Rondreis
Vertrek van
Vertrek op