Eurotunnel : 30 jaar en heel wat bijzondere cijfers!

Julie Docsterd,
22-05-2024
30 jaar na de ingebruikname blijft de Eurotunnel het reizen tussen het continent en Groot-Brittannië transformeren.
eurotunnel
© adobe

Op 6 mei 1994 werd een ambitieus bouwproject ingewijd door koningin Elizabeth II en de toenmalige president François Mitterrand. Deze gebeurtenis betekende de voltooiing van een bijna 200 jaar oud project, dat in 1987 concreet van start was gegaan. De Eurotunnel, met een lengte van 50,45 km waarvan 37,9 km onder het Kanaal, is vandaag een centraal element in het Europese spoorwegnetwerk.

1.000

Momenteel rijden er dagelijks zo’n 400 treinen door de tunnel, met als doel om dit na een geplande upgrade te verhogen naar niet minder dan 1.000 treinen per dag. Eurotunnel wil ook het aantal bestemmingen verdubbelen, met onder andere steden in Duitsland, Zwitserland en Frankrijk, onder meer dankzij de komst van de concurrenten bij Eurostar binnen vijf jaar.

15 miljard

In 2023 reisden meer dan 10,7 miljoen passagiers door de tunnel via de Eurostar en werden er 3,5 miljoen vrachtwagens en auto’s vervoerd. De bouw vergde een kolossale inspanning: een budget van meer dan 15 miljard euro, 10 miljoen ton krijtrotsen die uitgegraven werden en 12.000 mensen die lang in de weer waren.

Het einde van een eiland?

De inhuldiging van de Eurotunnel was een historisch moment: het was de eerste keer dat de staatshoofden van Frankrijk en Groot-Brittannië elkaar ontmoetten zonder dat ze met de boot of het vliegtuig het zeekanaal hoefden over te steken. Deze verbindingsas blijft een symbool van samenwerking en technologische innovatie die volgens  François Mitterrand een “verenigd en solidair Europa” symboliseert.