Europese luchthavens: zitten ze opnieuw op het niveau van voor Covid-19?

Julie Docsterd,
19-11-2023
Hoewel het luchtverkeer groeit, draaien Europese luchthavens nog niet op volle capaciteit.
airport
© Artur Tumasjan

De groei van het luchtverkeer in de vijf grootste luchthavens van Europa geeft nog geen volledig herstel naar de normale situatie aan. ACI Europe meldt een opmerkelijke toename van het aantal passagiers, maar er blijft nog steeds een verschil met de pre-COVID-19-periode.

Londen Heathrow staat bovenaan

Londen Heathrow valt op met een indrukwekkende stijging van 23% in het passagiersverkeer, waarmee het zelfs de cijfers van 2019 overstijgt. Met name september was een succesvolle maand. Daardoor blijft het de toppositie innemen onder Europese luchthavens.

Istanbul en Parijs volgen

De luchthaven van Istanbul volgt snel met een groei van 11% en overtreft het verkeer van vóór de pandemie met 14%. De luchthaven Paris-Charles de Gaulle staat op de derde plaats met een groei van 9,5%, maar slaagt er niet in het tekort van 12% ten opzichte van de periode vóór de pandemie weg te werken.

Schiphol en Frankfurt

Schiphol en de luchthaven van Frankfurt staan respectievelijk op de vierde en vijfde plaats, met stijgingen van 14% en 17%. Beide luchthavens hebben echter nog steeds minder passagiers dan in 2019, met respectievelijk 11% en 14% minder passagiers.

Kleine luchthavens stijgen

In tegenstelling tot de grote spelers hebben regionale luchthavens en kleinere luchthavens hun passagiersverkeer tot boven het niveau van voor Covid-19 zien stijgen, wat wijst op veerkracht en een sneller herstel in die gebieden.

Is dit een verschuiving van het toerisme naar bestemmingen die dichterbij liggen voor een betere koolstofbalans? Daar wijzen de vele signalen wel op…