Greenpeace analyseerde 990 routes tussen 45 grote Europese steden. Slechts 12% van de reizen kon rechtstreeks per trein worden afgelegd, terwijl dat in 69% van de gevallen kon met het vliegtuig. Volgens Greenpeace zouden 305 reizen rechtstreeks per spoor afgelegd kunnen worden, en dat in minder dan 18 uur en gebruik makend de bestaande spoorweginfrastructuur.
Brussel is via het spoor verbonden met elf grote steden, waarvan vier met nachttreinen. Er zijn echter geen rechtstreekse treinverbindingen binnen 12 of 18 uur met steden als Barcelona, Birmingham, Boedapest, Rome, Stockholm of Zürich.
“Europese regeringen en de EU moeten dit historische onevenwicht corrigeren door de connectiviteit en het comfort van treinen te verbeteren. Ze moeten een einde maken aan de oneerlijke voordelen voor de luchtvaartindustrie,” zegt Herwig Schuster, campagneleider transport bij Greenpeace.
De Belgische afdeling van de NGO dringt er bij de toekomstige federale regering op aan om het aantal rechtstreekse treinverbindingen uit te breiden en de internationale samenwerking te verbeteren. Ze roept ook op om de subsidies voor de luchtvaartsector af te schaffen, terwijl die voor nachttreinoperatoren behouden moeten blijven. Tot slot stelt Greenpeace een uniform Europees reserveringssysteem voor en gegarandeerde aansluitingen.