Tot nu toe moest Brussels Airlines, dat sinds 2009 deel uitmaakt van de Lufthansa-groep, vrede nemen met vliegtuigen die op de tweedehandsmarkt werden gekocht of geleased. Maar op 2 november ontving de Belgische luchtvaartmaatschappij de eerste van een bestelling van vijf Airbus A320neo toestellen om de verouderde A319’s te vervangen. Dit zal ervoor zorgen dat Brussels Airlines haar strategie voor vlootvernieuwing onder de best mogelijke omstandigheden voort kan zetten, met als doel om met nieuwere toestellen te vliegen die efficiënter en technologisch geavanceerder zijn. Dit zal Brussels Airlines ook toelaten om haar doelstellingen op het vlak van duurzame ontwikkeling te behalen.
“Brussels Airlines heeft zich tot doel gesteld om 50% minder CO2 uit te stoten tegen 2030, dus over 7 jaar. En ook om koolstofneutraal te zijn tegen 2050. Dat is een zeer ambitieus doel en de nieuwe generatie vliegtuigen moet ervoor zorgen dat we dit kunnen bereiken,” vertelde de CEO van de Belgische luchtvaartmaatschappij, Dorothea von Boxberg, aan onze collega’s van VRT NWS. De A320neo verbruikt tot 20% minder brandstof dan de vorige generatie. Hij maakt ook minder lawaai, wat het passagierscomfort ten goede komt. Dit vliegtuig heeft één enkele klasse met 180 zetels. “Voorzien van de Airbus Airspace-cabine brengt de A320neo de passagierservaring naar nieuwe hoogten op het vlak van comfort, sfeer en service,” aldus de luchtvaartmaatschappij.
De nieuwe A320neo krijgt een plaats in de 43 Airbus-toestellen tellende vloot van Brussels Airlines, waaronder 34 exemplaren uit de A320-familie (voor vluchten over korte en middellange afstanden) en negen uit de A330-300-familie (voor langeafstandsvluchten naar Afrika en Noord-Amerika).