Een dag, een plek: Peking, 1420, de Verboden Stad wordt voltooid

Julie Docsterd,
22-04-2024
Peking, het jaar 1420. Eén van de grootste architecturale meesterwerken uit de Chinese geschiedenis wordt voltooid: de Verboden Stad. Dit gigantische keizerlijke paleis, 500 jaar lang de residentie van de keizers en hun regering, is het symbool van een tijdperk waarin China op het hoogtepunt stond van zijn culturele en politieke macht.
forbidden city
© ZQ Lee

De bouw van een Keizerlijk symbool

De bouw van de Verboden Stad begon in 1406 onder het bewind van keizer Yongle, de derde heerser van de Ming-dynastie, die besloot om de hoofdstad van Nanjing naar Peking te verplaatsen. De keizer, een visionair, wilde een paleis creëren dat zowel de pracht en praal van het Chinese rijk als zijn absolute autoriteit zou belichamen. Meer dan 1 miljoen werklui, waaronder getalenteerde ambachtslieden uit het hele land, werden gemobiliseerd om dit monumentale project in goede banen te leiden.

forbidden city
© Yilei jerry bao

Een architecturaal meesterwerk

Bij de voltooiing van de Verboden Stad in 1420 ontstond een complex van harmonieus gerangschikte en rijkelijk versierde gebouwen van ongeveer 72 hectare. De rode muren en gouden dakpannen prijken vol trots in het centrum van Peking, omringd door een brede gracht. De stad telt bijna 980 gebouwen met meer dan 8.700 kamers, een labyrint van binnenplaatsen, zalen, paviljoenen en tuinen die de grootsheid en complexiteit van het rijk oproepen.

forbidden city
© drz

Het hoogtepunt van Keizerlijke kunst

De Verboden Stad is niet alleen een architecturaal hoogstandje; het is ook een artistieke schatkamer. Elke hal en elk paviljoen is versierd met beeldhouwwerken, schilderijen, lakwerk en verfijnd keramiek, die getuigen van de kwaliteit van de kunsten tijdens de Ming-dynastie. Het toont het hoogtepunt van de Chinese keizerlijke kunst en trok kunstenaars en ambachtslieden uit het hele land aan om bij te dragen aan dit meesterwerk.

forbidden city
© Rafik Wahba

Waarom ‘verboden’?

De toegang tot het complex was streng gereguleerd. Alleen de keizer, zijn familie en naaste bedienden mochten het betreden. Als symbool van de absolute macht van de keizer werd het als een heiligdom beschouwd. De beperkte toegankelijkheid versterkte het mysterie en het prestige van de keizerlijke macht en creëerde een afstand tussen de keizer en het volk. Deze scheiding moest de orde bewaren en een beeld oproepen van de ongenaakbaarheid en goddelijke macht van de keizer.

De Verboden Stad is niet alleen een architecturaal hoogstandje, het deed ook dienst als zenuwcentrum van het keizerlijk gezag. Binnen deze muren worden cruciale beslissingen genomen die het lot van miljoenen mensen in het hele keizerrijk beïnvloedden.

Peking vandaag: de Verboden Stad als erfgoed

Vandaag de dag is de Verboden Stad één van de meest bezochte sites ter wereld, een symbool van de Chinese cultuur en geschiedenis. Het is omgevormd tot een museum en trekt dagelijks 40.000 bezoekers!