Voir cette publication sur Instagram
Vanaf het begin van de jaren ’50 waren autobouwers in staat om supersnelle bolides te ontwikkelen, die soms wel 300 km/u haalden. Die snelheden werden gezien als heroïsch en werden bereikt op circuits die ontworpen waren voor veel langzamere voertuigen! Op 11 juni 1955 betaalde de autosportwereld daar helaas een prijs voor, met de grootste ramp tot dan toe, met 80 doden toen de Mercedes van Pierre Levegh in Le Mans van de baan raakte en in de tribunes crashte.
De motorsportwereld was nog maar net bekomen van deze ramp of er kwam al een nieuwe aan. Het moet gezegd dat een aantal ingrediënten zorgden voor de perfecte storm: waanzinnig krachtige auto’s, zeer rudimentaire actieve en volledig afwezige passieve veiligheidsvoorzieningen en vooral het waanzinnige decor van één van de gevaarlijkste races aller tijden: de Mille Migia.
Voir cette publication sur Instagram
De Mille Miglia was niets minder dan een race op de openbare weg over een afstand van ongeveer 1.600 kilometer (duizend mijl) doorheen Italië, met start en aankomst in Brescia. De race stond bekend om zijn moeilijkheid en gevaar voor zowel de piloten als de toeschouwers, omdat hij plaatsvond op openbare wegen die vaak overvol waren. En 12 mei 1957, de tweede en laatste dag van deze editie van de race, werd een zwarte dag…
Ferrari, dat zich in die tijd in een zeer penibele financiële situatie bevond, was vastbesloten om een knaller van een race te rijden om daarmee de commerciële activiteiten een boost te geven. Het bedrijf schreef een aantal auto’s in, waarvan er één bestemd was voor de Spaanse piloot Markies Alfonso de Portago. Een eerder flamboyante persoonlijkheid, die altijd elegant gekleed ging, een echte levensgenieter was en ook over de nodige humor beschikte. Linda Christian, een Mexicaanse actrice die in die tijd erg in trek was, bezweek trouwens voor zijn charmes.
Voir cette publication sur Instagram
De Portago was vastbesloten om te schitteren aan het stuur van zijn Ferrari. Helaas besloot een klein steentje daar anders over: het beschadigde zijn band aan kilometerpaal 112, en dat terwijl hij aan zeer hoge snelheid reed (naar schatting meer dan 250 km/u!). De Ferrari 335S werd de lucht in gekatapulteerd en kostte het leven aan negen mensen, waaronder 5 kinderen. Ook Alfonso de Portago en zijn copiloot Edmund Nelson overleefden het niet.
Het ongeluk stuurde een schokgolf de wereld rond en vestigde de aandacht op het belang van veiligheid in de motorsport, amper twee jaar na de tragedie in Le Mans. De publieke opinie, die al bezorgd was over de veiligheid tijdens wegraces, keerde zich tegen de Mille Miglia. Gezien de publieke druk en kritiek verboden de Italiaanse autoriteiten de Mille Miglia het jaar daarop.
Tegenwoordig wordt de Mille Miglia opnieuw gereden, maar in een heel andere vorm. Het is een regelmatigheidsrally voor oldtimers geworden, waarbij de nadruk minder op pure snelheid ligt en meer op de precisie waarmee het parcours en de tussentijden worden gerespecteerd. De race trekt liefhebbers van oldtimers aan van over de hele wereld, met auto’s die even mooi als prijzig zijn!
Guidizzolo, een dorpje in het noorden van Italië, blijft getekend door de tragedie (een gedenkteken herdenkt de tragische gebeurtenis). Het is een charmant dorp met een rijke geschiedenis en een levendige cultuur. Met het Cavriana kasteel, lokale wijnen, het Gardameer en Mantova niet ver weg, is deze regio rijk aan toeristische bezienswaardigheden!
Huis
Kamers
12 Personen
200.00 m2
€ / week
min nachten
Verblijf
Vertrek van
Vertrek op
Verblijf
Vertrek van
Vertrek op
Verblijf
Vertrek van
Vertrek op